هنگام فعالیت های اقتصادی همیشه قرار نیست شرایط ایده آل و عالی باشد. همه ی شرکت ها در دوران فعالیت های اقتصادی شان با شرایط بحرانی و رکود مواجه می شوند. این نوسانات بخشی از حیات اقتصادی شرکت ها می باشند.
نحوه ی برخورد مدیران پس از ثبت شرکت با این مشکلات بسیار اهمیت دارد. در صورت عملکرد صحیح و مدیریت شرایط می توان به خوبی از این دور گذر کرد و از فروپاشی شرکت جلوگیری کرد.
با به کار گیری راهکارهای زیر می توانید از بروز بحران و رکودهای اقتصادی در شرکتتان جلوگیری کنید.
ارزیابی مستمر عملکرد شرکت
سنجش عملکرد شرکت به طور مستمر می تواند در پیشبرد مقاصد و اهداف شرکت بسیار کمک کننده باشد.
یکی از مواردی که مدیران را در ارزیابی فعالیت های شرکت بسیار کمک می کند استفاده از صورت های مالی می باشد.
تحلیل های مالی می تواند در پیش بینی و برنامه ریزی عملکرد شرکت بسیار کمک کند. بررسی سود و زیان ماهانه و گردش نقدیندگی می تواند وضعیت مشخصی از عملکرد شرکت پیش روی شما قرار دهد.
در صورت افت در سود شرکت می توانید به موقع برای رفع مشکلات اقدام کنید و شرکت را از تلاطم های اقتصادی نجات دهید.
اطلاع صحیح از موجودی های شرکت می تواند شما را از رکود نجات دهد. اگر به علت عدم تامین به موقع مواد اولیه و موجدی های شرکت خط تولید دچار مشکل شود، زیان زیادی به شرکت وارد می شود.
پس حتما باید همیشه موارد زیر را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که در حاشیه امن قرار دارید:
- نقدینگی
- سود آوری
- نسبت فعالیت
- نسبت اهرمی
شناسایی عوامل پر خطر
شناسایی عوامل پر خطر در مدیریت ریسک بسیار اهمیت دارد. با شناسایی این عوامل می توان خطرات ناشی آن را به حداقل کاهش داد.
تجزیه تحلیل ریسک ها و خطرات ناشی از هر کدام را بررسی کنید. به عنوان مثال کاهش نقدینگی، عدم وصول به موقع مطالبات شرکت و یا استهلاک دارایی می تواند ریسک های یک شرکت باشند.
با بررسی اثرات این ریسک ها بر فعالیت شرکت می توانید اقدامات خود را برنامه ریزی کنید. ریسک های پرخطرتر نیاز به اقدامات فوری تر دارند.
افرایش اطمینان مشتریان
یکی از خطراتی که شرکت ها را همواره تهدید می کند، کاهش اطمینان مشتری و به دنبال آن کاهش درآمد فروش است.
برای مقابله با این ریسک همواره باید نیازهای مشتری را بررسی کنید و مطابق با سلیقه ی او پیش بروید. یکی دیگر از راهکارها برای کاهش اطمینان مشتری ثبت علامت تجاری می باشد. با ثبت برند می توانید وجه شرکت خودتان را رسمی تر کنید و اعتماد مشتریان را به خود افزایش دهید.
اخذ استاندارد ایران یکی دیگر از راهکارها برای جلب اعتماد مشتریان است. مشتریان بهم حصولاتی که نشان استاندارد و کیفیت ایران به روی آن ها درج شده است بیشتر اعتماد می کنند.
هرچه مشتریان بیشتر به محصولات اعتماد داشته باشند فروشتان بیشتر خواهد و یک حاشیه ایمنی برایتان ایجاد خواهد شد.
سخن آخر
برخی از بحران های اقتصادی به علت وقایع غیر قابل پیش بینی مانند جنگ، زلزله، بیماری رخ می دهند. این شرایط منجر به رکود اقتصادی، افزایش بیکاری و تورم می شود که اثرات آن بروی تمامی اجزای جامعه قابل مشاهده است.
در صورت بروز همچین مشکلاتی بهتر است با حفظ خونسردی به دنبال راه حلی برای مقابله با آن باشید. می توانید از مشاوره های اقتصادی رامونا برای بهبود شرایط کاری خود استفاده کنید.