انحلال شرکت به منظور پایان دادن به فعالیت های تجاری و اقتصادی یک شرکت انجام می شود. پس از ثبت شرکت با منحل شدن آن، دیگر شرکت هیچ گونه فعالیتی نخواهد داشت. در این مقاله شما با تمام موارد قانونی که باید در هنگام انحلال شرکتها رعایت کنید آشنا خواهید.
الزامات قانونی انحلال شرکت
هنگام انحلال شرکت باید تمامی قوانین و مقررات قانون تجارت رعایت شود. این قوانین در بعضی از موارد پیچیده و تخصصی می باشد. بهتر است از یک متخصص نیز در این زمینه کمک و مشورت بگیرید.
همچنین با توجه به نوع شرکت قوانین متفاوت می باشد. در ادامه الزامات قانونی انحلال در دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود بررسی شده است.
الزامات قانونی انحلال شرکت های سهامی خاص
اگر با ثبت شرکت سهامی خاص در تجارت مشغول به فعالیت بوده اید و اکنون قصد انحلال آن را دارید باید کارهای زیر را انجام دهید:
- کسب موافقت شرکا
- انتخاب مدیر تصفیه از میان شرکا و یا سهامداران
- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه رسمی
- تعیین محل تصفیه
- انجام امور ثبتی (برای این مرحله می توانید از مشاوران رامونا کمک بگیرید)
- انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار و روزنامه رسمی
الزامات قانونی انحلال شرکت های مسئولیت محدود
اما در صورت ثبت شرکت مسئولیت محدود باید کارهای زیر را با انحلال شرکت خود انجام دهید:
- کسب موافقت شرکا
- انتخاب مدیر تصفیه؛ (در شرکتهای با مسئولیت محدود مدیر تصفیه می تواند شخصی خارج از مجموعه باشد. در این صورت لازم است مدارک او نیز به اداره ثبت تحویل داده شود.)
- تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه
- تعیین محل تصفیه
- انجام امور ثبتی با کمک مشاوران رامونا
- و در نهایت انتشار آگهی در رونامه رسمس و کثیرالانتشار
انواع انحلال
انحلال شرکت ها در مجموع به دو صورت اجباری و یا اختیاری صورت می گیرد. در ادامه هر کدام از این ها به اختصار برایتان توضیح داده می شود.
انحلال اجباری
زمانی یک شرکت به اجبار منحل می شود که یکی از موارد زیر اتفاق بیفتد:
- در پایان مدت زمان فعالیت شرکت مطابق با اساسنامه شرکت
- ورشکستگی شرکت
- خارج شدن شرکا از شرکت
- فوت شرکا در صورت قید شدن در اساسنامه
- محقق شدن اهداف شرکت
- و همچنین محقق نشدن اهداف تجاری شرکت
- حکم دادگاه
انحلال اختیاری
انحلال اختیاری نوع دیگری از انحلال است. در این انحلال شرکا و سهامداران به اختیار خود تصمیم به پایان دادن فعالیت شرکت می کنند. گاهی این افراد تصمیم به ادغام شرکت ها می کنند. ادغام شرکت ها هم نوعی پایان دادن به فعالیت شرکت ها محسوب می شود. برای اطلاع از قوانین ادغام شرکت ها با رامونا تماس بگیرید.
سخن آخر
توجه داشته باشید که در شرمکت های سهامی پس از اعلام انحلال شرکت تنظیم صورت جلسه و همچنین انتشار آگهی باید در مدت زمان معینی انجام شود. در غیر این صورت موضوع منتفی می شود و باید مجددا از ابتدا برای انحلال اقدامات را انجام دهید.
می توانید با کمک مشاوران متخصص رامونا تمامی مراحل انحلال را بدون وقفه و ایجاد مشکل انجام دهید. پس از انحلال افراد نمی توانند بلافاصله برای تقسیم اموال و سرمایه اقدام کنند.
ابتدا باید وضعیت بدهی های شرکت و همچنین وضعیت مالیاتی شرکت به طور مشخص معین شود و سپس افراد می توانند برای تقسیم دارای ها اقدام کنند.