ثبت تغییرات شرکت باید در موعد مقرر پس از انجام هر گونه تغییرات صورت بگیرد. ثبت تغییرات مانند ثبت شرکت الزام قانونی دارد و عدم رعایت آن منجر به جزاهای نقدی و غیر نقدی شرکت متخطی خواهد شد.
در این مقاله با مواردی که با تغییر آن ها حتما باید برای ثبت آن اقدام انجام دهید؛ همراه با نحوه ی انجام آن برایتان توضیح داده شده است.
این مقاله برای صاحبین شرکت ها و همچنین کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند بسیار مفید خواهد بود.
الزامات قانونی ثبت تغییرات شرکت
امکان دارد پس از ثبت شرکت تغییرات جزئی و یا کلی در شرکت ایجاد شود. تمامی تغییرات نیاز به ثبت ندارند. تنها تغییرات اساسی که نیاز است افراد ثالث از آن مطلع شوند و بر عملکرد شرکت تاثیر دارد، باید به ثبت برسند.
این تغییرات در قانون کاملا مشخص شده است و به شرح زیر است:
- تغییر آدرس شرکت
- تغییر نام شرکت
- ایجاد تغییر در اساسنامه شرکت
- تغییر سرمایه شرکت (افزایش و یا کاهش)
- ایجاد تغییر در موضوع فعالیت شرکت
- تغییر نوع شرکت (به عنوان مثال تغییر شرکت از تضامتی به سهامی خاص)
- ایجاد تغییر در اعضای هیئت مدیره
- تمدید دوره فعالیت شرکت هنگام اتمام اعتبار آن
- انحلال شرکت (حتی اگر انحلال شرکت به خاطر پایان اعتبار مجوز آن باشد)
- خروج و ورود شرکا
در صورت ایجاد تغییر در هر کدام از موارد بالا باید برای ثبت تغییرات شرکت اقدام مناسب صورت بگیرد. در غیر این صورت شرکت متخلف شناخته می شود و مطابق قانون مجازات خواهد شد.
نحوه ثبت تغییرات شرکت
اگر قصد ایجاد تغییر در شرکت در موارد بالا را دارید حتما باید طی تشکیل جلسه ای نظر مساعد بقیه افراد را نیز جلب کنید.
در هر مورد تاییدیه افرادی که باید موافقت خود را اعلام نمایند متفاوت می باشند. به عنوان مثال تغییر اساسنامه، افزایش و کاهش سرمایه و انحلال شرکت جز اختیارات مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
اما تغییر مدیران جز اختیارات هیئت مدیره می باشد. به همین دلیل تنظیم صحیح صورت جلسه تغییرات در وهله اول بسیار اهمیت دارد.
پس از تنظیم صورت جلسه نیاز به مدارک شناسایی اعضا و سهام داران، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی تاسیس شرکت خواهید داشت.
پس از جمع آوری این مدارک می توانید برای ثبت تغییرات شرکت خود به رامونا مراجعه کنید. این شرکت می تواند تمامی کارهای مربوط به ثبت را برایتان انجام دهد.
انجام دادن این پروسه از طریق افراد معمولی امکان پذیر نمی باشد. در صورتی که درخواست ثبت تغییرات به درستی تنظیم نشود، امکان رد شدن آن بالا خواهد بود.
بدین ترتیب ضمن طولانی شدن دوره ثبت، هزینه های اضافی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پس در همان ابتدا امر از یک شرکت مشاوره ای حقوقی معتبر مانند رامونا کمک بگیرید.
مدت زمان و هزینه
مدت زمان ثبت تغییرات شرکت اگر تمامی مراحل به درستی انجام شده باشد، تنها 10 روز طول می کشد. توجه داشته باشید پس از ثبت صورتجلسه تغییرات یک ماه برای ثبت درخواست خود فرصت دارید.
پس از گذشت این زمان، صورتجلسه منقضی خواهد شد و باید مجددا صورتجلسه ای جدید تنظیم کنید. ثبت تغییرات ریزه کاری های زیادی دارد که شرکت رامونا می تواند مشاوره بسیار خوبی برایتان باشد.
در صورت موافقت سازمان بر ایجاد تغییرات سه روز کاری برای تحویل مدارک فرصت خواهید داشت. انجام این کار نیاز به پیگیری دقیق دارد که شاید به علت مشغله های بالای افراد در شرکت ها نتوانند به خوبی از پسش برآیند.
هزینه ثبت شرکت نیز با توجه به نوع شرکت، دامنه فعالیت، نوع تغییرات و همچنین روزنامه رسمی که برای آگهی انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود.
می توانید با تماس با شرکت رامونا مشاوره مفیدی برای صرفه جویی در هزینه ها دریافت کنید. همچنین این شرکت می تواند این کار را برایتان به نحو احسنت و با نازلترین هزینه انجام دهد.
همچنین می توانید سوالات خود را در زمینه های دیگر مانند ثبت موسسه، ثبت برند نیز از این شرکت بپرسید.